Visst finns det inom komplementärmedicin tveksamma behandlingsmetoder, som saknar erforderlig evidens, men det finns det även inom skolmedicin, skriver Karin Dahlberg, professor i vårdvetenskap.
Hälso- och sjukvården hör till de områden som ofta debatteras. Med all rätt blir tongångarna höga, det gäller ju vår hälsa, vår möjlighet att leva ett gott liv, helst utan sjukdom, men annars med sådan hjälp att livet ändå kan bli uthärdligt och rent av gott.
Ibland blir emellertid tongångarna riktigt falska, Mats Reimers debattartikel är ett sådant exempel. Med maktinnehavarens självskrivna rätt angriper han ett av få verkligt seriösa försök att öppna diskussionen om den både snäva och förstelnade syn som bestämmer vår hälso- och sjukvård. I vetenskapens namn dömer han ut vård som skulle kunna stödja människors hälso-processer, på ett i vissa fall både bättre och billigare sätt än vad dagens hälso- och sjukvård kan erbjuda.
Det mest absurda i sammanhanget är emellertid att skolmedicinen med sin relativt korta historia dömer ut all beprövad kunskap, om hur exempelvis naturen utan kostsamma kemiska processer kan erbjuda läkedom till lidande människor. Läs mer
I skolmedicinens värld handlar allt om pengar, den bistra sanningen är att de helt struntar i människors hälsa. Det spelar ingen roll hur mycket evidensbaserade vetenskapliga bevis vi tar fram för våra behandlingsmetoder när deras enda syfte är att få bort oss då vi är ett stort hot mot deras penningindustri – läkemedelsindustrin.
Vad som krävs och som är mest effektivt är att göra folk MEDVETNA – så de får en större visdom om livet då kommer de automatiskt också välja bort onaturliga behandlingsmetoder som bara gör dem sjukare i längden!