Läkemedelsindustrin säljer läkemedel genom att ”uppfinna” nya diagnoser, som sedan måste behandlas

Print Friendly, PDF & Email

Medikalisering i fokus på internationell konferens. Medikaliseringen tar sig uttryck både gentemot allmänheten via massmedierna och mot professionen via medicinska experter med ofta oredovisade bindningar till industrin.

När lätta besvär, normala livshändelser och riskfaktorer blir till sjukdomar som kräver läkemedelsbehandling kan vi misstänka ”sjukdomsmångleri”, en form av medikalisering. Fenomenet stod i centrum för en internationell tvådagarskonferens i Amsterdam, där Janusinfo deltog.
.
Konferensen Selling Sickness hade som underrubrik ”Influence on influence”. Syftet var uttalat att identifiera och motverka industrins försök att utvidga marknaderna för nya läkemedel, ett allt vanligare globalt fenomen enligt många av talarna.
.
Bakgrunden är globala läkemedelsförsäljningssiffror på omkring 1 miljard miljard dollar och marknadsföring för 100 miljarder dollar. Mycket av detta spenderas för att främja ”säkra, effektiva och nödvändiga läkemedel”, men också på att skapa ”otillfredsställda behov” av nya läkemedel. En av många metoder läkemedelsindustrin använder sig av är att anlita spökskrivare.

Läs mer Janusinfo, Stockholms läns landsting

.

Comments

  1. Intressant artikel. Tack!

Kommentera